Home / Pöytätennis / Tennis uudeksi harrastukseksi

 

Sen pelaaminen on helppoa, se on äärimmäisen hauskaa ja se tekee hyvää terveydellesi. Vaikka kilpailullinen tennis ei sovi heikkohermoiselle, tenniksen pelaaminen harrastuksena on loistava tapa kehittää psyykkistä ja fyysistä terveyttä. Tässä artikkelissa käydään läpi tennisharrastuksen aloittamisen suurimpia terveyshyötyjä.

Ensinnäkin tenniksen pelaamisen aloittaminen parantaa sydämen ja verisuonten terveyttä. Olitpa sitten parikymppinen tai eläkeikäinen, sydämen ja keuhkojen pitäminen hyvässä kunnossa on etusijalla. Tenniksen pelaaminen antaa sinun kehittää kardiovaskulaarista kuntoasi ilman tylsistymistä juoksumatolla tai mahdollisia loukkaantumisriskejä monissa muissa lajeissa.

Päätin itse aloittaa tenniksen pelaamisen, sillä satunnaisen kuntosaliharjoittelun lisäksi en ole harrastanut useisiin vuosiin hikiliikuntaa. Normaaleihin harrastuksiini ovat kuuluneet lähinnä tikanheitto, biljardi, ventin pelaaminen ja tietotekniikkafoorumeille kirjoittaminen. Nyt halusin kuitenkin kohottamaan kuntoani hauskan harrastuksen parissa, sillä pelaaminen eri muodoissaan on lähellä sydäntäni.

Tennis on hyväksi sinulle

Vauhdikas ja jännittävä tennisottelu kaksi tai kolme kertaa viikossa on todellinen harjoitus sydämellesi ja keuhkoillesi. Pidä pelin tempo korkeana, niin voit kehittää sydämesi terveyttä ja alentaa sydänsairauksien ja muiden vakavien terveysongelmien riskiä.

Voit myös nauttia syvemmästä unesta ja paremmista aamuista. Onko sinulla vaikeuksia nousta ylös aamuisin tai joudutko viettämään tunteja valveilla sängyssä ennen kuin nukahdat? Ihmiset, jotka eivät harrasta tarpeeksi liikuntaa, tuntevat itsensä väsyneeksi ja tokkuraiseksi koko päivän ja heillä on usein vaikeuksia nukahtaa illalla.

Tennis on loistava liikuntamuoto parantamaan unenlaatuasi ja saamaan sinut tuntemaan itsesi virkeämmäksi päivän aikana. Varaa peliaika aikaisin aamuksi, mieluummin ennen kuin lähdet töihin, ja tunnet itsesi virkeämmäksi ja energisemmäksi läpi koko päivän.

Tenniksen avulla voit myös parantaa itseluottamustasi. Tennis on yksi parhaista urheilulajeista itseluottamuksesi kasvattamiseen, sillä mitä enemmän taitosi kehittyvät, sitä enemmän voit nauttia jännittävistä peleistä ja huomattavasti kovemmasta kilpailusta, kun olet kentällä.

Koska kehityksesi mittaaminen tenniksessä on helppoa, olipa kyseessä sitten syöttösi nopeus tai kykysi hallita hankalia roikkulyöntejä ja palloralleja, saat loistavan itseluottamuksen tunteen fyysisiin taitoihisi, mikä heijastuu myös muihin elämäsi osa-alueisiin.

Tennisharrastus on myös hyvä keino tavata uusia ystäviä ja mahtavia kanssakilpailijoita. Paikallinen tenniskerhosi ei sovellu vain pelkästään pelaamiseen – se on paikka, jossa voit tavata uusia ihmisiä ja laajentaa sosiaalisia piirejäsi. Tenniskerho tarjoaa lukuisia mahdollisuuksia aina pelin jälkeisistä tapahtumista hauskoihin turnauksiin verkostoitua uusien ja kiinnostavien ihmisen kanssa. Tenniksen aloittaminen harrastuksena ei tarjoa pelkästään parempaa terveyttä vaan myös kaikkea uusista uramahdollisuuksista uusiin sosiaalisiin piireihin.

Tenniksen pelaamisen opetteleminen

Aloitteleva tenniksen pelaaja saattaa haluta oppia pelaamaan tennistä heti oikealla tavalla. Pelaajan, joka haluaa oppia pelaamaan tennistä, täytyy aloittaa tenniksen perusteista. Joten haluat oppia pelaamaan tennistä? Olet tehnyt loistavan päätöksen. Tennis on koko elämän jatkuva harrastus, jota voi pelata suuren osan vuodesta ulkona suhteellisen edullisin kustannuksin.

Tennis auttaa sinua myös verkostoitumaan täysin uuden ystäväryhmän kanssa, jotka myös pelaavat peliä. Loistava etu on myös se, että tennistä voi pelata eri sukupuolten kesken. Oletko koskaan kuullut sanontaa, ”se on paljon hankalampaa miltä se näyttää”? Tämä pätee tenniksen suhteen. Kun otat mailan ensimmäistä kertaa käteen, pelaamisesi ei tule näyttämään ensimmäisten kuukausien aikana lähellekään samalta kuin tennisammattilaisten ottelut televisiossa.

Saattaa olla itse asiassa hyvä pyyhkiä mielestäsi kuvat suosikkiammattilaispelaajastasi liikkumassa pitkin kenttää vaivattomasti, lyöden osuman osuman jälkeen linjojen sisään uskomattomalla voimalla. Toistan: et tule näyttämään lähellekään kyseiseltä pelaajalta ensimmäisten kuukausien aikana. Keskity itseesi ja nauti ylpeästi pienistä kehitysaskeleistasi tenniksessä. Tennis voi olla hankala laji oppia aikuisena, mutta oikealla lähestymistavalla voit lyödä palloa toistuvasti verkon yli jo melko lyhyessä ajassa.

Ohjeita tenniksen pelaamisen oppimiseen

Kuten on laita minkä tahansa uuden harrastuksen kanssa, varsinkin jos haluat oppia pelaamaan tennistä, on hyödyllistä löytää yksi tai useampia saman mielisiä ihmisiä, jotka kannustavat sinua, kun haluat lopettaa, tai pitävät sinua vastuullisena, jos haluat jättää harjoituksen tai oppitunnin väliin. Tennis on äärimmäisen sosiaalinen urheilulaji ja ensimmäisen kosketuksesi siihen tulisi myös olla sosiaalisessa mielessä.

Etsi ystävä tai pari, jotka haluavat myös oppia pelin ja jatkaa opettelua ryhmässä. Tämä antaa sinulle myös lähtökohtaisesti partnerin tai useampia partnereita sinun kanssasi samalla taitotasolla, mikä tekee yhdessä pelaamisesta hauskaa. Hyvän tukiverkoston saaminen ympärillesi on avainasemassa tenniksen pelaamisen opettelemisessa.

Jos et ole jo tehnyt niin, katso joitain otteluita televisiosta saadaksesi perustason ymmärryksen lajista. Tarkkaile pisteiden laskemista, pelaajien sijoittautumista ja mitä he tekevät kussakin pelissä sekä mitä sääntöjä voit oppia seuratessasi peliä. Tenniksen säännöt ovat erittäin helpot, mikä onkin yksi osa pelin vetovoimaisuutta.

Perussäännöt ovat yksinkertaiset

Sinun tarvitsee käytännössä iskeä pallo verkon yli lennosta, kun se on pompannut korkeintaan kerran omalla puolellasi. Voit katsoa vaikkapa YouTubesta muutaman opetusvideon tenniksestä. Voit ottaa vaikkapa mailan käteesi ja seurata videon opetusta samaan aikaan. Seuraa tarkoin, kuinka opettaja lyö kämmenellä ja rystyllä, jotka ovat pelin perusasia. Tämä on hyvä toinen askel tenniksen pelaamisen opettelemiseen.

Voit harjoitella tennistä ottamalla oppitunteja. Sillä aikaan, kun järjestät itsellesi ensimmäistä harjoituskertaa, voit myös harjoitella itsenäisesti. Etsi vähintään parimetrinen seinä ja harjoittele lyömällä kämmen- ja rystylyöntejä sitä vasten. Tällaisia seiniä löytyy usein tenniskenttien läheltä. Usein yhden kentän reunan takana on pieni seinämä takaverkkoaidan edessä, yleensä puusta tehtynä.

Jos kukaan ei käytä kenttää, käytä sitä harjoitteluun. Älä yritä lyödä palloa liian kovaa, vaan yritä saada varma kosketus pompun jälkeen ja kehittää silmän ja käden koordinaatiotasi. Älä huoli, jos lyöt huti parista pallosta, treenaat käsiesi ja silmiesi yhteistyötä, mikä ei ole helppoa. Mestariksi tuleminen tässä taidossa vaatii paljon aikaa.

 
Jaa tämä viesti