10 syytä miksi sinun pitäisi aloittaa sulkapallon pelaaminen – osa 2

Home / Pöytätennis / 10 syytä miksi sinun pitäisi aloittaa sulkapallon pelaaminen – osa 2

 

Sulkapallo on yksi minun suosikkilajeista. Lapsuudessani vietimme kesät pelaten sulkapalloa ystävien ja perheen kanssa omalla pihalla ja mökillä ja muistan myös koulussa sen olleen minun suosikkiaktiviteettini liikuntatunneilla. Se on hauskaa mutta myös hyvää treeniä. Minusta on erityisen tärkeää, että liikunta on myös hauskaa, sillä tällä tavoin se kohottaa mielialaa paljon enemmän kuin laji, jota pakotat itsesi tekemään, mutta josta et nauti ollenkaan. Tässä artikkelisarjassa kerromme 10 syytä miksi sulkapalloa kannattaa harrastaa, ja hauskuus on yksi edellisessä osassa mainitsemistani syistä. Tässä osassa keskitymme sulkapallon positiivisiin terveysvaikutuksiin.

Fyysiset hyödyt

Jos haluat hikoilla, niin sulkapallo on sinulle. Pelaamalla sulkapalloa poltat suklaapatukan verran kaloreita 30 minuutin välein. Netistä löytyy listoja, joista näet tarkkaan, kuinka paljon kaloreita poltat eri urheilulajeissa. Jos olet kuin minä ja pelaat 3 tuntia kerralla, voit syödä vaikka kokonaisen hevosen ilman että sinun tarvitsee pelätä että se kertyy pakaroihin tai reisiin.  Sulkapalloa pelatessasi juokset, syöksyt ja lyöt palloa ja nämä kaikki yhdessä polttaa rasvaa noin 450 kaloria tunnissa. Tämä on hyvin kardiovaskulaarista harjoittelua ja pitää niin sydämesi kuin kehosi kunnossa. Tämän lisäksi sulkapallo on hyväksi lihaksille. Se treenaa ulkoreisiä, pakaroita, pohkeita ja takareisiä sekä keskivartalon, käsien ja selän lihaksia, joten se on melko kokonaisvaltaista treeniä. Lihastreenin lisäksi parannat joustavuuttasi. Mitä enemmän liikut, sitä joustavammaksi sinä tulet, varsinkin urheilussa, kuten sulkapallossa, jossa kääntymisiä ja syöksyjä tarvitaan. Joustavuuden lisäksi treenaat myös kestävyyttä. Iän myötä  liikkuvuus rajoittuu, mutta aktiivisena pysyminen auttaa ehkäisemään näitä ongelmia. Pysymällä
aktiivisena voitelet niveliäsi ja estät niveltulehdusten syntymistä ja kehittymistä. Sulkapalloa pelatessasi sinun on opittava kuinka pääset kentän yhdestä päästä sen toiseen päähän äärimmäisen nopeasti, joten jonkin ajan kuluttua kehität kissanomaista ketteryyttä. Sulkapallon peluu auttaa hyvän yleisen terveydentilan säilyttämistä. Kuten kaikki liikunnan muodot, sulkapallo voi vähentää tai poistaa monien terveysongelmien riskiä, kuten korkeaa verenpainetta, diabetesta ja liikalihavuutta. Se voi myös vähentää sepelvaltimotaudin riskiä vähentämällä triglyseriditasoja ja lisäämällä ”hyvää” kolesterolia.

Fyysiset hyödyt

Se voi myös auttaa sinua painonhallinnassa, polttaen rasvaa ja tehostaen aineenvaihduntaa. Yhdistämällä terveellisen ruokavalion voit saavuttaa optimaalisen laihtumisen ja vähentää sokerin tuotantoa maksassa ja siten vähentää verensokeria, joka taas voi vähentää diabeteksen riskiä. Itse asiassa yksi diabeteksen ennaltaehkäisyohjelman tutkimus osoitti, että liikunta vähensi diabeteksen kehittymistä jopa 58 prosenttia, eli paremmin kuin lääkkeet.

Psyykkiset hyödyt

 

Koska sulkapallo edistää fyysistä kuntoa, se auttaa vähentämään stressiä ja ahdistusta. Liikunta lisää endorfiineja, jotka ovat aivojen tuntemattomia hermovälittäjäaineita, ja on myös havaittu parantavan mielialaa ja unenlaatua. Tiedämme, että aktiivisen päivän jälkeen tai pitkän urheilusession jälkeen nukumme paljon paremmin, kuin mikäli olemme istuneet vain tietokoneen ääressä koko päivän. Jos teet jotain hauskaa, kuten pelaat sulkapalloa, kivojen ihmisten tai hyvien ystävien kanssa, tämä tulee varmasti parantamaan mielialaasi ja elämäniloasi. Tämän lisäksi saat hyvän olon tunteen siitä, että olet tehnyt jotain hyödyllistä ja treenannut, ainakin, jos olet ollenkaan niin kuin minä ja tunnet huonoa omaatuntoa, mikäli treenaaminen on jäänyt vähemmälle. Sulkapallo on hauska ja mielenkiintoinen urheilulaji, jos olet etsimässä aktiviteettia, joka lisää terveydellisiä, henkisiä ja sosiaalisia hyvinvointiasi. Suosittelen sulkapalloa jokaiselle, sillä se soveltuu niin lapsille kuin vanhuksillekin. Sitä ei tarvitse ottaa liian vakavasti, mutta jos olet kilpailuhenkinen, voit kilpailla sydämesi kylläiseksi.

Psyykkiset hyödyt

 

 
Jaa tämä viesti